søndag den 3. juni 2012

Udarbejdelse af en fundraising plan

En af mine store passioner er fundraising. Jeg har, så længe jeg kan huske, været tilknyttet diverse foreninger m.m. og har altid haft interesse for hvordan foreningen tjente penge, til at gennemføre sine projekter.

Det har jeg gjort noget mere ud af i de sidste par år, og har bla. startet bloggen www.aktivfundraising.dk hvor jeg blogger om fundraising og andre ting relateret til at få succes i en forening.

Via bloggen får jeg jævnligt henvendelser fra forskellige foreninger, som ønsker min hjælp til at søge fonde og andre ting. Sjældent tager jeg imod tilbud, men nogle er jo så spændende, at jeg ikke kan sige nej.

Lige nu her idag, sidder jeg faktisk og er igang med at planlægge en større kampagne til en forening, så foreningen kan skaffe penge til en række forskellige formål, som er vigtige for foreningen. Det er ret spændende.

Når man nu skal planlægge sådan noget, så er det altså bare super vigtigt med et godt redskab til at finde frem til de mest relevante fonde. For godt nok kender jeg utrolig mange fonde, men jeg kan altså ikke huske dem allesammen hele tiden. Der findes jo flere tusinde fonde.

Men heldigvis findes bogen Vejviser til Legater og Fonde, som nærmest er min "bibel" til at finde fonde og legater. Den slår jeg tit op i når jeg skal lave planen fra starten.

Så sætter jeg de relevante fonde ind i et excel ark med kontaktoplysninger, ansøgningsfrister osv. Har foreningen gang i flere projekter, noterer jeg også, hvilket projekt fonden ville egne sig godt til.

Dette arbejde synes jeg er rigtig spændende. Især når man også begynder at få tilsagn om støtte fra nogle fonde og kan begynde at sætte hak ved nogle af tingene på ønskelisten :)

Så fundraising, er skam også et meget vigtigt led i musikken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar