lørdag den 26. maj 2012

Så er det snart tid til julesange

Puha. Det er varmt i disse dage. Det er rart sommeren endelig er startet. Der er dog stadig en måneds tid inden jeg kan holde helt sommerferien. Men indtil da nyder jeg dog stadig vejret udenfor. Jeg får siddet lidt i solen og nydt vejret ret meget.

Jeg er så småt igang med at få skrevet de sidste noder, som skal bruges hvor jeg underviser. Nogle af dem skal vi gerne lige nå at gå igang med inden sommerferien, så de hurtigt kan øves op efter ferien, uden at vi skal starte helt på bunden. Vi har ingen større ting i sommerferien, så vi kan tage det lidt med ro lige pt.



Julesange er et af sommerens faste opgaver

Nu hvor sommerferien står for døren, så kan jeg snart gå igang med et af sommerens faste projekter. Sommerferien bruger jeg bla. på at forberede en del af de ting vi skal arbejde med efter ferien, og når vi kommer et par måneder ind i den nye sæson, så skal vi til at indøve forskellige julesange og melodier.

Derfor forsøger jeg ofte at forberede disse melodier i sommerferien, så jeg har lidt mere ro på i løbet af efteråret. Der er jo rigeligt at tænke på.

Ofte kan vi dog spille de samme julemelodier som tidligere, men der opstår altid en del ændringer i besætninger m.m. så julenoderne skal skrives om. Derudover er det jo også ofte kedeligt for eleverne at spille de samme melodier hvert år.

Derfor forsøger jeg næsten altid at få mindst 1-2 nye julesange med i repertoiret i hvert af de to orkestre jeg er dirigent for. Jeg ved ikke helt hvilke det bliver i år, men jeg er sikker på at inspirationen til det nok snart skal komme. Der er jo nok at tage fat på.

Jeg overvejer lidt om jeg evt. skulle lave noder til Dejlig er den himmelblå. Tror godt den kunne blive god, hvis den blev peppet lidt op og lavet lidt sjov, i stedet for at spille den helt traditionel. Med lidt sjovt slagtøj der giver den gas, så kan den blive ret god. Men det kigger jeg snart på.

 Det er lidt underligt at skulle sidde og skrive julesange her midt om sommeren, men jeg har efterhånden vænnet mig til det, da det er noget jeg har gjort næsten hver sommer nu, i over 10-15 år.

 Jeg vil smutte ud og nyde solen lidt mere. Hav en rigtig god sommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar